Komu szafran? Komu?
A może ktoś sobie życzy kardamon do kawy? Albo cynamon na osłodę?
A może potrzebna kurkuma do żółtego curry?
Przyprawy korzenne, bo o nich mowa, są bohaterami gry Century – Korzenny szlak, pierwszej z cyklu Century.

Wydawca: Factory of Ideas
Ilość graczy: od 2 do 5
Przewidywany czas rozgrywki: 30-45 minut
Wiek: 8+

Gra ma fajną wypraskę pozwalającą przechować dołączone do gry miseczki, karty , planszetki gracza i złote oraz srebrne metalowe monety.
W miseczkach są nasze przyprawy reprezentowane przez żółte (kurkuma), czerwone (szafran), zielone (kardamon) i brązowe (cynamon) kosteczki. W grze ‘najtańsze’ są żółte kostki, a ‘najdroższe’ brązowe.

Każdy gracz dostaje kartę karawan, taki magazyn, w którym będzie mógł przechowywać gromadzone dobra. Posiada ona 10 miejsc, więc należy rozsądnie gospodarować surowcami.
W grze mamy dwie talie kart: bogactwa, przedstawiające piękne miasta oraz kupiecką z kartami handlu i ulepszeń. Karty bogactw dają nam punkty, o które walczymy. Karty kupieckie pozwalają na wymiany jednych kosteczek na inne tak, aby zdobyć potrzebne na wykup upatrzonego przez nas miasta. Złote i srebrne monetki dają dodatkowe punkty.


A jak wygląda rozgrywka?

Każdy na starcie ma dwie karty. Jedna pozwala dobrać dwie żółte kostki na kartę karawan. Druga ulepszająca dowolnej kostki o dwa poziomy lub dwóch kostek o jeden poziom. W swojej turze gracz może: zabrać kartę kupiecką ze stołu i dodać ją na swoją rękę; zagrać jedną z posiadanych kart i albo pobrać odpowiednie kostki, albo wykonać ulepszenie już posiadanych; odpocząć czyli wziąć z powrotem na rękę wszystkie dotychczas zagrane karty; wykupić kartę bogactwa. Oczywiście, w swoim ruchu może wykonać tylko jedną z tych operacji.

Gra jest prosta, łatwa do wytłumaczenia, pięknie się prezentuje. Złote i srebrne monetki to chyba najfajniejsza rzecz w tej części cyklu. Dla mnie ważne są również miseczki na kostki. Są one dostarczone z grą. Nie musimy się martwić jak przechowywać kostki w trakcie rozgrywki, a będą one bardzo często wędrowały miedzy graczami a miseczkami.
Ważne jest odpowiednie dobranie kart handlu. Dorze jest wymieniać kostki w jak najmniejszej liczbie ruchów. Zbieramy te, które umożliwiają wykupienie kart bogactw. Gracz, który zdobywa piątą (lub szóstą w grze dwu, trzyosobowej) kartę, powoduje koniec gry (runda rozgrywana jest do końca).

Century – Korzenny szlak dobrze się sprawuje w każdym składzie osobowym. Dla mnie to gra dla każdego: od początkującego gracza, poprzez członków rodzin, a na graczach doświadczonych skończywszy. Gra pozwoli wejść w planszówkowe hobby, umili czas spędzany przez dzieci z rodzicami czy dziadkami, będzie też świetnym fillerkiem.
A ponieważ to pierwsza cześć trylogii, to łagodnie wprowadza nas do świata Century.

Moja ocena : 5